Sähköauton latausnopeudet taloyhtiössä ja yrityksessä

Onko taloyhtiössäsi piharemontti tai muu suurempi perusparannus tulossa? Onko teillä kenties jo olemassa selkeää tarvetta sähköauton lataukselle? 

Tukea latausinfran rakentamiseen

Asumisen rahoitus- ja kehityskeskukselta (ARA) on saatavilla tukea Sähköauton latausinfran rakentamiseen.

  • Nykyinen avustus (v. 2021) on 35% tai tehokannusteella 50% toteutuneista kustannuksista, max. 90 000 euroa.
  • Tehokannuste 50% on mahdollista saada jos laitteista puolet tai enemmän on vähintään 11kW tehoisia.

Tiesitkö?

Tuen saaminen ei edellytä sähköauton latauslaitteen asentamista, riittää että autopaikka on valmisteltu sähköillä sähköautoa varten. Avustettavia kustannuksia ovat:

  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu, jos hanke toteutuu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit + tarvittavat maanrakennustyöt
  • latauslaitteet. Kun ne ovat tuen saajan (taloyhtiön) omistuksessa

Mitä tämä sitten kustantaa? Edullisimmillaan kahden auton perinteinen lämmitystolppa muutetaan kahden auton Satmatic lataustolpaksi 640€ hintaan (alv.24%) eli 320€ per latauspaikka.

  • Teho tällöin 3,6kW (16A latausvirta) 
  • Tehokkaammat 11kW kolmivaiheiset laitteet asennettuna alkaen 1000€ 
ARA tuet päivittyvät vuodelle 2022. Uutena myös latauslaitetuki yrityksille! 
Tästä enemmän seuraavassa blogissamme.

Tukea latausinfran rakentamiseen

Asumisen rahoitus- ja kehityskeskukselta (ARA) on saatavilla tukea Sähköauton latausinfran rakentamiseen.

  • Nykyinen avustus (v. 2021) on 35% tai tehokannusteella 50% toteutuneista kustannuksista, max. 90 000 euroa.
  • Tehokannuste 50% on mahdollista saada jos laitteista puolet tai enemmän on vähintään 11kW tehoisia.

Tiesitkö?

Tuen saaminen ei edellytä sähköauton latauslaitteen asentamista, riittää että autopaikka on valmisteltu sähköillä sähköautoa varten. Avustettavia kustannuksia ovat:

 

  • tarvekartoitus
  • hankesuunnittelu, jos hanke toteutuu
  • sähköpääkeskukseen tarvittavat muutostyöt
  • sähköliittymän tyypin muutos
  • putkitukset ja kaapeloinnit + tarvittavat maanrakennustyöt
  • latauslaitteet. Kun ne ovat tuen saajan (taloyhtiön) omistuksessa

Mitä tämä sitten kustantaa? Edullisimmillaan kahden auton perinteinen lämmitystolppa muutetaan kahden auton Satmatic lataustolpaksi 640€ hintaan (alv.24%) eli 320€ per latauspaikka.

  • Teho tällöin 3,6kW (16A latausvirta) 
  • Tehokkaammat 11kW kolmivaiheiset laitteet asennettuna alkaen 1000€ 
ARA tuet päivittyvät vuodelle 2022. Uutena myös latauslaitetuki yrityksille! 
Tästä enemmän seuraavassa blogissamme.

Milloin taloyhtiö kannattaa varustaa latauspaikoilla? 

Taloyhtiöiden kannattaa ottaa hyöty irti Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tarjoamasta tuesta sähköauton latauspisteen rakentamiselle.

 

  • Tukivaroja on vain rajatusti! Juuri nyt on oikea aika asentaa tulevaisuuden tarpeita mahdollistava latausjärjestelmä, tai vähintäänkin varustaa taloyhtiön pysäköintipaikat latausvalmiudella.

Edullisimmillaan voidaan lähteä liikkeelle jo olemassa olevaa lämmitystolppajärjestelmää hyödyntäen, muuttamalla ne latauksen mahdollistaviksi lataustolpiksi.

 

  • Älykkäällä maksujärjestelmällä ja älytekniikalla voidaan ohjata latauksen ja parkkipaikan käyttöä, sekä hoitaa laskutusta.

Nykypäivänä yhä yleisempi ratkaisu on oma sähköliittymä taloyhtiön parkkipaikalle. Näin vältytään siltä, ettei talorakennuksen omaa (vanhaa) sähköpääkeskusta kuormiteta tai muokataan liikaa. Oma erillinen sähköliittymä myös antaa paremmat vapaudet parkkipaikkojen suunnitteluun, sekä mahdollistaa myös suuremman tehon käytön. Toisaalta nostaa kustannuksia.

Lue artikkelistamme kuinka voit tienata taloyhtiön tai yrityksen parkkipaikalla: Sähköauton latauspaikat taloyhtiössä ja yrityksessä.

Milloin taloyhtiö kannattaa varustaa latauspaikoilla? 

Taloyhtiöiden kannattaa ottaa hyöty irti Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tarjoamasta tuesta sähköautojen latauspisteiden rakentamiselle.

 

  • Tukivaroja on vain rajatusti: Juuri nyt on oikea aika asentaa tulevaisuuden tarpeita mahdollistava latausjärjestelmä, tai vähintäänkin varustaa taloyhtiön pysäköintipaikat latausvalmiudella.

Edullisimmillaan voidaan lähteä liikkeelle jo olemassa olevaa lämmitystolppajärjestelmää hyödyntäen, muuttamalla ne latauksen mahdollistaviksi lataustolpiksi.

 

  • Älykkäällä maksujärjestelmällä ja älytekniikalla voidaan ohjata latauksen ja parkkipaikan käyttöä, sekä hoitaa laskutusta.

Nykypäivänä yhä yleisempi ratkaisu on oma sähköliittymä taloyhtiön parkkipaikalle. Näin vältytään siltä, ettei talorakennuksen omaa (vanhaa) sähköpääkeskusta kuormiteta tai muokataan liikaa. Oma erillinen sähköliittymä myös antaa paremmat vapaudet parkkipaikkojen suunnitteluun, sekä mahdollistaa myös suuremman tehon käytön. Toisaalta nostaa kustannuksia.

Lue artikkelistamme kuinka voit tienata taloyhtiön tai yrityksen parkkipaikalla: Sähköauton latauspaikat taloyhtiössä ja yrityksessä.

Latauslaitteeseen tarvittava teho

Aina ei välttämättä vaadita suurta lataustehoa; Asuintalojen latauslaitteiden ei tarvitse olla kovinkaan tehokkaita, sillä autot seisovat kotipihassa pitkiä aikoja. Esimerkiksi tavallisella yksivaiheisella 16A virralla (3,6kW latauksella) saa yön aikana parhaimmillaan 200km ajomatkaa ladattua, eli 10h aikana 36kWh.

  • Hybridiautojen akut ovat 10-20kWh.
  • Sähköautojen akut ovat 24kWh-90kWh.

Keskimäärin ladattavan auton sähkönkulutus on 15-25kWh /100km eli hybridiautolla ajaa työmatkat 40-80km ja sähköautolla pitemmätkin matkat 100-400km yhdellä latauksella.

Yleensä lämmitystolpissa on joko 8A tai 16A sulake eli riittävä hybridi- tai sähköauton hidaslataukselle.

  • 8A = 1,8kW lataustehoa. Tarkoittaa 10h aikana 18kWh, eli n. 100km ajomatkaa.
  • 16A = 3,6kW lataustehoa. Tarkoittaa 10h aikana 36kWh, eli n. 200km ajomatkaa.

Kolmivaihevirtalataus 3x16A tarkoittaa keskinopeaa 11kW latausta. Useimmissa taloyhtiössä ei ole mahdollista asentaa tämän tehoisia laitteita nykyiseen sähköliittymään, ainakaan kovin montaa tai ainakaan ilman kuormanhallintaa.

  • 3x16A = 11kW lataustehoa. Tarkoittaa 10h aikana 110kWh eli 400-600km ajomatkaa. Harvassa autossa kuitenkaan näin suurta akkua on.

Latauslaitteeseen tarvittava teho

Aina ei välttämättä vaadita suurta lataustehoa; Asuintalojen latauslaitteiden ei tarvitse olla kovinkaan tehokkaita, sillä autot seisovat kotipihassa pitkiä aikoja. Esimerkiksi tavallisella yksivaiheisella 16A virralla (3,6kW latauksella) saa yön aikana parhaimmillaan 200km ajomatkaa ladattua, eli 10h aikana 36kWh.

  • Hybridiautojen akut ovat 10-20kWh.
  • Sähköautojen akut ovat 24kWh-90kWh.

Keskimäärin ladattavan auton sähkönkulutus on 15-25kWh /100km eli hybridiautolla ajaa työmatkat 40-80km ja sähköautolla pitemmätkin matkat 100-400km yhdellä latauksella.

Yleensä lämmitystolpissa on joko 8A tai 16A sulake eli riittävä hybridi- tai sähköauton hidaslataukselle.

  • 8A = 1,8kW lataustehoa. Tarkoittaa 10h aikana 18kWh, eli n. 100km ajomatkaa.
  • 16A = 3,6kW lataustehoa. Tarkoittaa 10h aikana 36kWh, eli n. 200km ajomatkaa.

Kolmivaihevirtalataus 3x16A tarkoittaa keskinopeaa 11kW latausta. Useimmissa taloyhtiössä ei ole mahdollista asentaa tämän tehoisia laitteita nykyiseen sähköliittymään, ainakaan kovin montaa tai ainakaan ilman kuormanhallintaa.

  • 3x16A = 11kW lataustehoa. Tarkoittaa 10h aikana 110kWh eli 400-600km ajomatkaa. Harvassa autossa kuitenkaan näin suurta akkua on.
Sähköauton lataus oulu taloyhtiö

Latausnopeuksien erot taloyhtiö- ja yrityslatauksessa

Yhdellä 3x16A (puhekielellä voimavirralla) voidaan siis ladata yhden auton keskinopean 11kW latauksen sijasta 3kpl autoja 16A virralla (3,6kW) tai jopa 6kpl autoja 8A virralla (1,8kW).

Kotilatauksella yön yli tai työpaikalla työpäivän aikana latausnopeuden ei siis tarvitse olla suuri, vaan jo 8A latauksella saa työmatkaliikenteeseen mukavasti sähköistä ajomatkaa!

 

  • Hyvä kompromissi tehon ja sulakkeiden kestävyyden kannalta taloyhtiön parkkipaikalle on 16A eli 3,6kW lataus. 
  • Suositamme suoraan helppokäyttöistä Type 2 latauspaikkaa kiinteällä kaapelilla helpottamaan latausta. Näin latauspaikan käyttäjän ei tarvitse joka kerta kaivaa auton takaluukusta latausjohtoa.

Suosittelemmekin ottamaan nämä edellä mainitut seikat huomioon, kun latauspisteitä suunnitellaan asuinkiinteistöihin ja työpaikoille; liiallinen tehon tavoitteleminen nostaa kustannuksia, suuremman sähköliittymän ja kaapelointien vuoksi. Pitkäaikaislatauksessa latausnopeuden hyöty jää vähäiseksi.

 

Suurempia 22kW latauslaitteita suosittelemme pääasiassa yrityksille asiakaskäyttöön ja muihin julkisiin tiloihin, missä pysähdykset ovat lyhyitä ja halutaan saada sen pysähdyksen aikana suurin hyöty latauksesta. Tietenkin myös otettava huomioon että vain harva auto lataa 22KW teholla AC kotisähköä.

Latausnopeuksien erot taloyhtiö- ja yrityslatauksessa

Yhdellä 3x16A (puhekielellä voimavirralla) voidaan siis ladata yhden auton keskinopean 11kW latauksen sijasta 3kpl autoja 16A virralla (3,6kW) tai jopa 6kpl autoja 8A virralla (1,8kW).

Kotilatauksella yön yli tai työpaikalla työpäivän aikana latausnopeuden ei siis tarvitse olla suuri, vaan jo 8A latauksella saa työmatkaliikenteeseen mukavasti sähköistä ajomatkaa!

 

  • Hyvä kompromissi tehon ja sulakkeiden kestävyyden kannalta taloyhtiön parkkipaikalle on 16A eli 3,6kW lataus. 
  • Suositamme suoraan helppokäyttöistä Type 2 latauspaikkaa kiinteällä kaapelilla helpottamaan latausta. Näin latauspaikan käyttäjän ei tarvitse joka kerta kaivaa auton takaluukusta latausjohtoa.

Suosittelemmekin ottamaan nämä edellä mainitut seikat huomioon, kun latauspisteitä suunnitellaan asuinkiinteistöihin ja työpaikoille; liiallinen tehon tavoitteleminen nostaa kustannuksia, suuremman sähköliittymän ja kaapelointien vuoksi. Pitkäaikaislatauksessa latausnopeuden hyöty jää vähäiseksi.

 

Suurempia 22kW latauslaitteita suosittelemme pääasiassa yrityksille asiakaskäyttöön ja muihin julkisiin tiloihin, missä pysähdykset ovat lyhyitä ja halutaan saada sen pysähdyksen aikana suurin hyöty latauksesta. Tietenkin myös otettava huomioon että vain harva auto lataa 22KW teholla AC kotisähköä. 

  •  

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *