Tietoa
sähköauton latauksesta

Tälle sivustolle päivitämme ajankohtaista tietoa sähköauton lataamisesta ja vastaamme yleisimpiin kysymyksiin.

Sähköauton lataus:

Aja puhtaasti. Lataa helposti!

Suurin osa täysähköautoista ja hybridiautoista ladataan kotona. Kotilataus on helppoa ja edullista.

Sähköauton lataus kuormittaa varsin merkittävästi talon sähköverkkoa. Turvallisuus syistä Sesko (sähköteknisen alan kansallinen standardointijärjestö) ohjeistaa sähköauton erillisen latausaseman käyttöön.

TURVALLINEN

Älykäs latausasema sisältää vaaditut vikavirtasuojat ja parhaimmillaan osaa määrittää lataustehon talon tai autotallin muun sähköverkon kuormituksen mukaan.

HELPPO

Kotiinsaapuessa vain töpseli paikalleen ja aamulla on automaattisesti "tankki täynnä". Puhelinsovelluksella seuraat ja hallinnoit latausta.

EDULLINEN

Kotilataus on halpaa. Kotilatauksen hinta on 40-60% edulisempi verrattuna julkisiin maksullisiin latauspisteisiin. Kotilatauksessa ajohinta voidaan laskea olevan n. 2-3e / 100km.

FAQ

Samoin kuin auton valinnassa, malleista valitaan ominaisuuksiltaan itselle sopiva. Tässä tuotevalinnassa me voimme auttaa ja tehdä tarvittaessa lataustapakartoituksen asiakkaan kanssa. Joku voi pärjätä lataamalla autoaan Schuko kotipistorasiasta, toinen taas haluaa helppokäyttöisyyttä yksinkertaisella kiinteällä Latausasemalla. Kun kolmas voi haluta älykkään Latausaseman millä saadaan lataustiedot puhelinsovellukseen ja sitä kautta seurata sähkökulutusta tai jopa halinnoida latausta.

Oikein mitoitetulla sähkökaapeloinnilla ja laadukkaalla latausasemalla lataus on erityisen turvallista. Varsinkin vanhemmissa taloissa latausasemalle on suositeltavaa asentaa uusi hyväkuntoinen oma kaapeli suoraan talon tai tallin sähkökeskuksesta.
Kiinteästi asennettavissa laitteissamme on Sähköautojen latausstandardin SFS 6000-7-722 mukainen A-tyypin vikavirtasuoja tasavikavirran tunnistimella, tai vielä tästä astetta parempi B-tyypin tai vastaava vikavirtasuoja laitteeseen asennettuna.

Latausaseman oikealla mitoittamisella ja latauksen oikealla ajoittamisella talon sulakkeet ovat turvassa. Usealla yhtäaikaisella suurella kuormittajalla sulake voidaan saada palamaan esim. jos laturi säädetään lataamaan täydellä teholla, samalla napsaistaan sauna päälle ja laitetaan vielä paisti uuniin.

Evtun Accelev on markkinoiden älykkäin laite ja vakiona varustettu dynaamisella kuormanhallinta ominaisuudella, mikä osaa automaattisesti rajoittaa latausta tällaisessa tilanteessa. Chargestorm latausasemaankin tämän saa lisävarusteena.

Chargestorm ja go-e voidaan hallinnoida puhelimen kautta ja rajoittaa tehoa tai ajastaa latausta, hyödyllinen ominaisuus jos tiedossa on hetkittäin suuria sähkön kulutushetkiä. Heidelberg latausemassa lataustehon säätö tapahtuu autosta tai laitteesta käsin ennen latausta. Matkalatauskaapeleissamme on myös tehonsäätö vakiona.

Oikein mitoitetulla latauslaitteella, EI ole hidasta. Latausnopeus kuitenkin riippuu auton, laturin ja sähköverkon yhteispelistä. Sähköverkko tarjoaa 230V tai 400V virtaa eli yksivaihe tai kolmivaihevirtaa.

On myös erilaisia latureita. Osa hyödyntää yksivaihevirtaa, toinen kolmivaihevirtaa onpa meillä tarjolla huipputuote Evtun Accelev V2, mikä yhdistää kolmivaihevirran yhdeksi “tehovaiheeksi”.
Viime kädessä kuitenkin auton laturi itsessään on se mikä päättää kuinka suuren virran se ottaa vastaan ja moniko vaiheista virtaa se osaa hyödyntää. Myös akun lämpötila ja akun varaustaso vaikuttavat latausnopeuteen.

Seuraa sivustoamme, julkaisemme kesän aikana kattavan tuoteoppaan latauslaitteista, niiden valinnasta ja eri ominaisuuksista

Monipuoliset asennusmahdollisuudet joko seinäasennuksena tai asennusjalkaan. Latausasemaa ostettaessa on huomioitava että kaikki markkinoilla olevista latausasemista eivät ole suoraan ulkokäyttön suunniteltuja, ei varsinkaan pakkasoloihin. Meidän tuotteemme ovat Eurooppalaisilta valmistajilta ja siten soveltuvat myös Pohjoisen oloihin. Mutta esim. Evtun Accelev V2 on suositeltu ulkoasennuksessa koteloitavaksi, muuten kaikki laitteemme on tehty säänkestäviksi ja voidaan asentaa vaikka taivasalle. Erityisesti Chargestorm ja Heidelberg ovat suositeltavia pohjoisen vaihteleviin oloihin. Kaikki tuotteemme on helposti asennettavissa joko kiinteästi tai osa varustettu vakiona 3-vaihevirta eli voimavirtapistokkeella ja sen vuoksi helposti asennettavissa ja siirrettävissä paikasta toiseen.

Seuraa sivustoamme ja sosiaalista mediaa, julkaisemme myöhemmin kattavan lyhenneoppaan.

Paljastettakoon näin alkuun että Dino on “haukkumanimi” kaikille jotka julkeavat ajaa polttomoottoriautolla ja kuluttaa Fossiilisia (Dinosaurus) polttoaineita.

Seuraa sivustoamme ja sosiaalista mediaa, julkaisemme aktiivisesti siellä.

Lisäämme myös tänne osioon tietoa.

Piuha on juuri kytketty ja Lataussyklimme on vasta alussa!

Onko sinulla jotain kysyttävää?

Kysy meiltä, me vastaamme mielellämme!

Onko sinulla jotain kysyttävää?

Kysy meiltä, me vastaamme mielellämme!

Onko sinulla jotain kysyttävää?

Kysy meiltä, vastaamme mielellämme!