Aivan täysin näin ei kuitenkaan voi ajatella tai laskea. Latausnopeuteen vaikuttaa suuresti akun lämpötila ja sen varaustila.
Kerto ja jakolaskulla ei latausaikoja voi siis aukottomasti laskea.
Usein autovalmistajat ilmoittavatkin autonsa latausnopeuden välille 20-80%. Karkeasti voidaan sanoa että tuolla välillä latausnopeus on suhteellisen vakio, tai ainakin varsin nopea ja tuon alueen ulkopuolella lataus on yleensä hitaampaa.
Tämän lisäksi kylmällä kelille osa latausenergiasta menee akun lämmitykseen, toisaalta kuumana päivänä osa latausenergiasta menee akun jäähdytykseen.
Auton pyrkii pitämään akun optimilämpötilassa ajon ja latauksen aikana
- ominaisuuksiltaan sähköauton akkua voi verrata puhelinakkuun
- jokainen on todennut kuinka puhelimen akulle käy kylmässä
Lisäksi akussa on turvarajat ylä- ja alapäässä eli itseasiassa akku ei ole koskaan täysin tyhjä tai täysin täynnä, vaikka auto voikin 0% tai 100% näyttääkin.
Auto näyttää tämän turvarajojen välisen lataustilan.
Edellä mainittujen asioiden vuoksi onkin suositeltavaa varsinkin kylminä aikoina pitää auto latausjohdon päässä.
Aamulla matkaan lähtiessa ei pelkästään akku ole täynnä, vaan se on myös oikean lämpöinen ja akun kesto on huomattavasti parempi kuin ”kylmästartissa”!
Palataanpa tähän aiheeseen vielä tarkemmin syksyn mittaan kelien kylmetessä.