Latausteho, vaiheet sun muut.

Sähköautoissa on 1-, 2- ja 3-vaiheista latausta, samoiten latausasemissa.

Kotien yleisin pääsulake on 25A, yleensä niitä on 3kpl eli tarjolla on kolmivaiheista sähköä. 

Sulakkeita, varsinkaan pääsulakkeita ei kannata käyttää äärirajoilla ja yleensä tällöin käytetäänkin varokkeina 16A sulakkeita, tavallisesta kotitöpselistä tulee siis juuri tällaista 16A ja yksivaiheista virtaa. 

Punaisesta pyöreästä eli voimavirtapistokkeeta tulevasta 3-vaihevirrasta käytetään monesti merkintää 3*16A ( tai 3x16A eli kolme kertaa kuusitoista ampeeria).

Tämä on se virtamäärä mikä voidaan töpselistä maksimissaan ottaa ilman sulakkeen palamista.

Sähkötekniikka ja sen arvot ovat pitkälti matematiikkaa.

P = U*I eli Teho = Jännite kertaa Virta.

Suomessa jännite on ~230V.

Tästä pääsemmekin laskemaan tehon.

230V * 16A = 3 680W = 3,7kW


Tarkoittaa sitä että tavallisesta yksivaiheisesta sähkösta on mahdollista saada maksimissaan n. 3,7kW teho

Kolmivaihevirta vastaavasti tarkoittaa kolme kertaa tuo yksivaiheinen teho: 3* 230V * 16A = 3* 3,7kW = 11 040W = 11kW

light bulb, idea, creativity

Latauslaite maailmassa tarkoittaa että 16A sulakkeen takaa saadaan max. 3,7kW latausteho tai 3*16A sulakkeen takaa 11kW.

Tai toisinpäin ajateltuna 3,7kW lataus vaatii 16A sulakkeen ja 11kW lataus vaatii kolme kertaa 16A sulakkeen.

 

Ajallisesti tarkoittaa sitä että keskikokoisen sähköauton 40kWh akku latautuu 

  • yhdestä vaiheesta reilussa 10H (40kWh /3,7kW = 10,8h)
  • kun taas kolmesta vaiheesta ladattuna alle 4h (40kWh /11kW = 3,6h)
  • jne.
  • esim Markettien ja huoltoasemien pikalaturit ovat yleisesti 50-150kW eli alle 1h latausaika
Tässä se MUTTA

 

Olisipa sähköauton lataus tai laitevalinta näin helppoa. Mutta ikävä kyllä autovalmistajat ovat tehneet tästä hankalaa.

Osa autoista käyttää vain yksivaiheista virtaa, toinen taas kaksivaheista, kolmas, yllätys, kolmivaiheista virtaa.

 

No, oikeastaan tämäkään ei tässä muodossaan riitä. Joissain autoissa on 7,4kW laturi; osassa tämä teho ladataaan kaksivaiheisesta, yleisimmin kuitenkin yksivaiheisesta virrasta. 

Esim. Nissan, Hyundai, Kia, Jaguar useat mallit.

 

Toisin kuin usein ajatellaan niin tuollainen kolmivaiheinen 11kW latauslaite ei lataa tällaista yksivaiheista autoa 7,4kW teholla. Kuulostaa ehkä alkuun oudolta miksei, mutta tällainen kolmivaiheita latausasema ei osaa yhdistää vaiheita, vaan lataa aina yhdestä vaiheestaan sen mitä voi. 

 

Muistetaanhan että 11kW latausasema on itseasiassa on 3 * 3,7kW latauslaite.

 

  • Kaksivaiheisena tämä ei tuotakaan ongelmaa: auto lataa kahta vaihetta eli 2 *3,7kW = 7,4kW. 16A vakiosulakkeet riittävät tässä tapauksessa.
  • Jostain syystä (useampi vaiheinen kalliimpi) kuitenkin suurin osa 7,4kW latureista on yksivaiheisia. Äkkseltään tämän ei luulisi olevan ongelma, mutta palataanpa matikan tunnillle:

    7,4kW = 7 400W teho. Voidaan laskea että tämä yksivaiheinen ja tehokas lataus vaatii 7 400W / 230V = 32A sulakkeen!

    kenellä tuollainen löytyy, kotitalouksissa aika harvasta. Isommissa liiketiloissa kyllä tuollainen yleensä on saatavilla.

  • Tarkoitta sitä että keskiverto kansalainen lataa kotona tuollaista yksivaiheista 7,4kW autoa vain 3,7kW teholla ( vaikka olisi 11kW latausasema), koska 16A sulakkeet eivät suurempaan tehoon riitä.

 Onneksi ystävämme Puolasta on keksinyt tähän ongelmaan ratkaisun: EVTUN Accelev V2 6kW tai 8kW.

Tässä Accelev latausasemassa on älykäs prosessoriohjattu muuntajatekniikka ja se nimensä mukaisesti yhdistää 2-vaihetta yhdeksi TEHOVAIHEEKSI.

  • 6KW laite ottaa sulakkeelta virtaa max.  2 * 13A= 26A. 
  • Lataa siis 230V * 24A =5980W = 6kW teholla (8KW malli ottaa 2x16A)

Linkki tuotteeseen:  Accelev V2 latausasema 6kW

Toisena vaihtoehtona on ladata 32A teholla, siis jos talossa tuollaiset sulakkeet löytyvät. Tällainen latausasema on joko yksivaiheinen 1 * 32A * 230V = 7 360V = 7,4kW -malli tai kolmivaiheinen 3 * 32A = 22 080kW = 22kW -malli.

Me EV Asema pidämme varastossa pääasiassa kolmivaiheisia 11kW ja 22kW latauslaitteita, näillä voi ladata kaikkia autoja oli se sitten 1-, 2- tai 3- vaiheinen. Osasta malleista saa myös yksivaiheisia latausasemia, mutta yleisesti hintaero kolmivaiheiseen on vain kymppejä, joten suositamme kerrasta ostettavaksi kolmivaihelatausaseman, sillä lataa auton kuin auton, tänään ja tulevaisuudessa. Varastossa pidämme myös vaiheet yhdistävää Accelev V2 6kW tai 8kW mallia.


Ensimmäinen osio käsitteli sähköä/sähkövaiheita, sulakkeita ja pienen kertauskurssin; Wateista, Ampeereista ja Volteista.

Seuraavassa kirjoituksessa jätetään laskukaavat ja numerot vähemmälle, ainakin vähän. Puhutaan kuitenkin sulakkeiden kestosta, vaiheista ja latausnopeudesta enemmänkin. Ihan pelkkää jako ja kertolaskua se latausnopeuskaan ei ole….


Julkaisemme syksyn aikana myös valintaoppaan sekä latausjohdoille että latausasemille.

Palataan piakkoin aiheen äärelle.


-Niko

4 ajatusta aiheesta “Latausteho, vaiheet sun muut.”

    1. Hei, ei tarvitse. Turvalaitteista sulakkeet ja vikavirtasuoja tulee olla latausasemassa tai sen sähkönsyötössä.
      Aiheeseen voi tutustua tarkemmin Seskon sivuilla.
      Googlen hakusana: Sähköajoneuvojen lataussuositus 2023

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *