Sähköauton latauspaikat taloyhtiössä ja yrityksessä

Hybridi- tai sähköauto on yhä useamman autoilijan valinta. Tämä näkyy jo varsinkin yritysten ja taloyhtiöiden pihoilla.

Auto seisoo yli 90% ajastaan parkissa ja siitä suurimman osan joko työpaikalla tai kotona. Tämän vuoksi on järkevintä ladata se silloin kun se on käyttämättömänä. Se on myös edullisin vaihtoehto kerryttää ajokilometrit mahdollistavia elektroneja auton akkuun. 

Pitkään seisoessaan lataustehon ei tarvitse olla suuri, jonka takia latauslaitteiden ei tarvitse olla järin tehokkaita. Toisin sanoen niiden ei tarvitse olla kovinkaan kalliita. Useimmiten tällaiset hitaammat lataustavat eivät myöskään vaadi sähköverkon tai sulakkeiden muutoksia.

Edullisimmillaan kahden auton perinteinen lämmitystolppa muutetaan kahden auton lataustolpaksi alle 600€ hintaan (alv.24%) eli alle 300€ per latauspaikka. Latauksen tehoa ja älyä haettaessa hinta nousee vaatimustason mukaisesti. Lämmitystolpan muutos lataustolpaksi on edullinen ja kätevä vaihtoehto mahdollistaa sähköauton lataaminen parkkipaikalla.

Myöhemmin artikkelista löydät meidän tuotteiden hintaesimerkkejä, hinnat verollisia alv. 24% ja ennen ARA tukea. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA sähköautojen infran rakennustuki taloyhtiöille on laitekannasta riippuen 35-50% eli parhaimmillaan tuki kattaa puolet asennettavista laitteista.

SUOSITTELEMME: Jos teillä on suunnitteilla lämmitystolpan
muuttaminen lataustolpaksi, tutustu meillä tarjolla olevaan
latausrasioihin, jotka ovat suunniteltu ja valmistettu Suomessa  
(Satmatic / Harju elekter) ja niiden etähallinta Eparking.fi
sovelluksella.

Auto seisoo yli 90% ajastaan parkissa ja siitä suurimman osan joko työpaikalla tai kotona. Tämän vuoksi on järkevintä ladata se silloin kun se on käyttämättömänä. Se on myös edullisin vaihtoehto kerryttää ajokilometrit mahdollistavia elektroneja auton akkuun. 

Pitkään seisoessaan lataustehon ei tarvitse olla suuri, jonka takia latauslaitteiden ei tarvitse olla järin tehokkaita. Toisin sanoen niiden ei tarvitse olla kovinkaan kalliita. Useimmiten tällaiset hitaammat lataustavat eivät myöskään vaadi sähköverkon tai sulakkeiden muutoksia.

Edullisimmillaan kahden auton perinteinen lämmitystolppa muutetaan kahden auton lataustolpaksi alle 600€ hintaan (alv.24%) eli 300€ per latauspaikka. Latauksen tehoa ja älyä haettaessa hinta nousee vaatimustason mukaisesti. Lämmitystolpan muutos lataustolpaksi on edullinen ja kätevä vaihtoehto mahdollistaa sähköauton lataaminen parkkipaikalla.

Myöhemmin artikkelista löydät meidän tuotteiden hintaesimerkkejä, hinnat verollisia alv. 24% ja ennen ARA tukea. Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA sähköautojen infran rakennustuki taloyhtiöille on laitekannasta riippuen 35-50% eli parhaimmillaan tuki kattaa puolet asennettavista laitteista.

SUOSITTELEMME: Jos teillä on suunnitteilla lämmitystolpan muuttaminen lataustolpaksi, tutustu meillä tarjolla olevaan latausrasioihin, jotka ovat suunniteltu ja valmistettu Suomessa   (Satmatic / Harju elekter) ja niiden etähallinta Eparking.fi sovelluksella.

Kuka maksaa latauksen yrityksen tai taloyhtiön parkkipaikalla?

 

Taloyhtiöissä, yrityksissä ja muissa paikoissa, missä on paljon autoilijoita, on erittäin tärkeää, että voidaan mitata käytetty sähköenergia ja sähkönkulutus laskuttaa käyttäjältä. Tämä pätee varsinkin niissä tilanteissa, kun parkkipaikan omistaa ja sähkön tarjoaa joku muu kuin itse käyttäjä. Kaikille osapuolille on reilua että sähkönkuluttaja maksaa sen mitä itse käyttää, oli se sitten moottorinlämmitys, hybridiauton tai sähköauton lataaminen.

 

Taloyhtiöissä yksittäiset autoilijat yleensä hoitavat autopaikkansa latausvalmiuden/varustamisen yksittäistapauksina. Tämä ei taloyhtiön näkökulmasta ole kovinkaan järkevää, että jokainen käyttäjä tekee taloyhtiön parkkipaikan sähköihin omia laiteasennuksia. Pidemmän päälle tämä ratkaisu ei ole myöskään kovin turvallistakaan, kun on useita eri laitteiden asennuksia; osa enemmän, osa vähemmän virityksiä.  

Parasta onkin että taloyhtiö hoitaa parkkipaikkansa, ainakin osan paikoista, varustelun lataukseen soveltuvaksi ja perii siitä maksua käyttäjältä, tienaapa taloyhtiökin siinä samalla. Nyt on jo huomattavissa, että asukkaat alkavat vaatimaan latausmahdollisuutta asuinpaikassaan, eli se nostaa myös taloyhtiön kiinnostavuutta ja arvoa.

Taustajärjestelmällä helpotusta latauksen hallinnointiin

EV Aseman älypysäköintipalvelun avulla eParking.fi tai Easypark puhelinsovellukseen, rekisteröity käyttäjä voi pysäköidä mille tahansa lataus- tai lämmityspaikalle ja käynnistää laitteen mobiilisovelluksella. Latausrasioiden etäohjausjärjestelmä ja kuormanhallinta takaa autoilijoiden tasapuolisen kohtelun ja sähkönsaannin. Sovelluksen avulla voi muuttaa myös yrityksesi parkkipaikat tienaamaan sähköauton latauksella: päiväsaikaan työntekijöille ja asiakkaille, ilta-aikaan muille latausta haluaville, vaikkapa lähiseudun asukkaille.

Latauspysäköintipalvelun kautta tuottoa parkkipaikalta!

Taloyhtiö voi määrittää asukkaalle kuukausi ja kWh hinnan, palvelun tuotto tulee kiinteistölle. Automatisoitu maksupalvelu puhelinsovelluksen kautta säästää aikaa ja vaivaa, kun kaikki hoituu automatisoidusti taustajärjestelmän kautta.

Käyttäjä taas hyötyy, kun voi hoitaa kaikki yhden sovelluksen kautta: Auton lämmityksen tai sähköauton latauksen ajastamisen, latauksen aloittaminen ja lopettaminen, kulutuksen seuraamisen ja maksamisen.

Lue lisää: yritys-, taloyhtiö- ja julkisenlatauksen laitteistamme.

Tienaa parkkipaikallasi

 

Yritykset tai taloyhtiöt voivat ajastaa laitteet vapaaksi ulkopuolisille käyttäjille. Ulkopuoliset autoilijat voivat näin käyttää yrityksen latauspaikkoja, kun niille ei omilla käyttäjillä ole tarvetta:

  • Lähialueen asukkaat voivat käyttää yrityksen latauspaikkoja ilta-aikaan tai viikonloppuisin. 
  • Tähänkin palveluun voi itse määrittää hinnat; työntekijöille ja ulkopuoliselle erikseen, myös pysäköintimaksun periminen onnistuu ettei auto jää valloittamaan parkkipaikkaa.

Suositeltavaa onkin asentaa pari kpl nopeampia kolmivaiheisia 11-22kW latausasemia, mistä voidaan periä kovempaa käyttöhintaa. Näillä saa 100km matkaa ladattua 1-2h aikana ja ovat suositeltuja esim. yrityksen vieraita varten

Hyvä on myös olla useampi hidaslatauksen 1,8-3,7kW mahdollistava latausrasia edulliseen, pitkäaikaiseen lataukseen, kuten yrityksen työntekijöille. Näillä saa 100km matkaa 6-10h aikana ja nämä ovat tarkoitettu päivittäiseen (työpäivän mittaiseen tai yön yli) lataukseen.

Laskutus ja laitevaihtoehdot

 

Laskutustapavaihtoehdot:

 

Paikallisesti suoraan laitteesta luettava latauspaikka 

edullinen vaihtoehto

 

  • Ei kuukausimaksuja
  • Itse luettava ja laskutettava
  • Auto ja käyttäjä oltava aina samalla vakiopaikalla
  • Sopii parhaiten pienehköille kokonaisuuksille

 

 

Operaattorilaskutuksella oleva latauspaikka 

* helppo ja automatisoitu vaihtoehto

 

  • Kuukausimaksullinen taustajärjestelmä, laskutusportaali
  • Automatisoitu laskutus ja seuranta
  • Kuormanohjaus eli laitekanta säätää tehon sallitun mukaan.
  • Käyttäjä tunnistetaan puhelinsovelluksella ja laskutus sen kautta 
  • Sopii suuremmille, useiden kymmenien laitteiden kokonaisuuksille
  • Mahdollistaa latauspaikkojen ristiinkäytön. Taloyhtiöille esim. Pari nopeaa latauspaikkaa ja loput hidaslatauspaikkoja
  • Hintaluokka ~5-10€ /kk / latauspaikka
  • Vaatii myös kiinteän ethernet nettiyhteyden tai erillisen WIFI modeemin laitteiden netttiliitäntää varten, modeemi 850€

 

Lataustapavaihtoehdot:

  

Schuko latausrasia (ylempi kuva)

* edullinen vaihtoehto. Erityisesti kun hybridiautot ovat enemmistö

 

  • Vanha lämmitysrasia vaihdetaan Schuko pistorasialla olevaan latausrasiaan
  • Tarvitsee auton mukana tulevan matkalaturin
  • Hidas latausnopeus max. 3,7kW (16A)
  • Yleensä lämpötolpan johdotus vaatii rajoittamaan 1,8kW (8A)
  • Saatavilla sekä paikallisesti luettava, että etähallittava operaattorimalli
  •  
  • Hintaluokka alk. 300€ / latauspaikka asennettuna

Type 2 latausasema (alempi kuva)

* helppo ja nopea. Suositellaan kun Sähköautot ovat enemmistö

 

  • Vanha lämmitysrasia vaihdetaan kunnolliseen Type 2 latausasemaan
  • Laitteessa kiinteä Type 2 tai Type 1 kaapeli tai lataus erillisellä Type 2 johdolla
  • laaja skaala eri lataustehoja 3,7-22kW
  • Saatavilla sekä paikallisesti luettava, että etähallittava operaattorimalli
  •  
  • Hintaluokka lämmitystolppamallin latausasema alk. 1200€ / latauspaikka
  •  
  • Yritys- ja taloyhtiökäyttöön saatavilla myös seinään asennettavat latausasemat asennettuna alk. 900€ / latauspaikka.

Meiltä löydät sähköauton ja hybridiauton latauslaitteet taloyhtiöille ja asukkaille monessa eri hintaluokassa ja eri palvelumalleissa. Laajan valikoiman myötä sopivat latausasemat löytyvät jokaiseen käyttötarpeeseen; yrityksille, julkisiin tiloihin sekä parkkipaikoille! Tutustu valikoimaamme täältä.

Kysyttävää? – OTA YHTEYTTÄ!

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *